トップページへ

2025年度 (最新) 学院等開講科目 教養科目群 英語科目

TOEFL対策セミナー(リスニング&スピーキング)第四 4

開講元
英語科目
担当教員
DE FERRANTI HUGH BARRY ZIANI
授業形態
演習 (対面型)
メディア利用科目
-
曜日・時限
(講義室)
不明
クラス
4
科目コード
LAE.E154
単位数
010
開講時期
2025年度
開講クォーター
4Q
シラバス更新日
2025年3月19日
使用言語
英語

シラバス

授業の目的(ねらい)、概要

この授業はTOEFLをまったく知らないあるいは受験したことがない学生向けのTOEFL入門の授業である。英語の四技能のうち、特に聴解力と発話力の基礎力を磨きながら、TOEFLのテスト形式になれることを目指す。また短期留学に必要な基礎的な語彙を学ぶ。

到達目標

・TOEFLの出題形式や内容に親しむこと。
・クラス内でのペアワークやグループワークを通して聴解力と発話力の向上させること。
・短いスピーチや会話を聴き、要点を理解したうえでその要点を短文で要約し英語を使って表現することができること。

キーワード

TOEFL 留学 コミュニケーション スピーキング力(発話力) リスニング力(聴解力)

学生が身につける力

  • 専門力
  • 教養力
  • コミュニケーション力
  • 展開力 (探究力又は設定力)
  • 展開力 (実践力又は解決力)

授業の進め方

Each week we will work closely with the explanatory and recorded materials from some excellent Toefl-specific textbooks, primarily The Official Guide to the TOEFL Test with DVD-ROM, Sixth Edition (Educational Testing Service. See details below in Reference books box). Depending on enrollment numbers, students will sometimes work in pairs, helping to develop greater listening accuracy and speaking fluency. If there are many students wishing to enroll, there may be a limit on the number of students. Students wishing to enroll must attend the first class. Additionally, do not purchase any text or reference book until enrollment in the class has been confirmed during the first class.

授業計画・課題

授業計画 課題
第1回

Introduction. Placement exercise for new class members.
Review of the integrated reading-listening-speaking tasks.

Practising the campus-announcement integrated task

第2回

Lecture topics (Integrated Task 2)

Reading and listening; structuring spoken response within time limit

第3回

More practice of Integrated Task 2

Reading and listening; delivering spoken response within time limit

第4回

Mid-term Quiz. Introduction of Integrated Task 3 (summarising lecture excerpts)

Demonstrate skill with Integrated Tasks 1 and 2

第5回

More practice of Integrated Task 3

Close listening; delivering spoken summary within time limit

第6回

Review practice of all three Integrated Tasks

Further develop skill for all three Integrated Tasks

第7回

Review and test

Demonstrate skill with Integrated Tasks 1 through 3

準備学修(事前学修・復習)等についての指示

学修効果を上げるため,教科書や配布資料等の該当箇所を参照し,「毎授業」授業内容に関する予習と復習(課題含む)をそれぞれ概ね100分を目安に行うこと。

教科書

Handouts

参考書、講義資料等

Most course materials will be from The Official Guide to the TOEFL Test with DVD-ROM, Sixth Edition
(Educational Testing Service. 2020/8/25) ISBN-13 978-1260470352, ISBN-10 1260470350. It is not available at the Coop, but you are NOT required to buy the book, as copies of relevant pages will be provided.

成績評価の方法及び基準

Participation: 40%
Mid-term quiz: 20%
Test: 40%

関連する科目

  • LAE.E153 : TOEFL対策セミナー(リスニング&スピーキング)第三

履修の条件・注意事項

None

その他

本科目は「TOEFL対策セミナー(リスニング&スピーキング)第三 」 と共に履修することが望ましい。
この授業の履修を計画している学生は必ず初回の授業に出席すること。