トップページへ

2022年度 学院等開講科目 教養科目群 英語科目

TOEFL対策セミナー(リスニング&スピーキング)第一 4

開講元
英語科目
担当教員
DE FERRANTI HUGH BARRY ZIANI
授業形態
演習 (ライブ型)
メディア利用科目
-
曜日・時限
(講義室)
水5-6 (H103)
クラス
4
科目コード
LAE.E151
単位数
010
開講時期
2022年度
開講クォーター
1Q
シラバス更新日
2025年7月10日
使用言語
英語

シラバス

授業の目的(ねらい)、概要

この授業はTOEFLをまったく知らないあるいは受験したことがない学生向けのTOEFL入門の授業である。英語の四技能のうち、特に聴解力と発話力の基礎力を磨きながら、TOEFLのテスト形式になれることを目指す。また短期留学に必要な基礎的な語彙を学ぶ。

到達目標

・TOEFLの出題形式や内容に親しむこと。
・クラス内でのペアワークやグループワークを通して聴解力と発話力を向上させること。
・短いスピーチや会話を聴き、要点を理解したうえでその要点を短文で要約し英語を使って表現することができる。

キーワード

TOEFL 留学 コミュニケーション スピーキング力(発話力) リスニング力(聴解力)

学生が身につける力

  • 専門力
  • 教養力
  • コミュニケーション力
  • 展開力 (探究力又は設定力)
  • 展開力 (実践力又は解決力)

授業の進め方

Each week we will work closely with the explanatory texts, recorded materials and question sets provided by the instructor. Students will work in pairs (or a group of three if need be) either in breakout rooms or in person, reciprocally helping to develop greater listening accuracy and speaking fluency.

授業計画・課題

授業計画 課題
第1回

Introduction to the course and skills to be developed for the Toefl Test.
Listening skills placement exercise.

Increasing understanding of required listening and speaking skills. Official Guide explanatory materials on the Listening Section.

第2回

Speaking skills for Independent Question

Developing speaking skills for personal preference and option questions. Official Guide explanatory materials pp168-170 and practice materials 312-13

第3回

short Quiz 1
Listening components of practice tests, session 1

Developing listening skills for conversation and lecture extract questions. Official Guide
pp139-148 practice exercises.

第4回

Listening components of practice tests, session 2.
Integrated reading-listening-speaking Q2, session 1.

Official Guide pp149-163 further listening practice exercises.
Developing skills for reading then listening to and summarizing conversations about announcements of university campus or professorial policies. Official Guide explanatory text and exercises pp170-75.

第5回

Short Quiz 2
Integrated reading-listening-speaking Q2 session 2, and Q3 session 1

Further practice of skills for reading then listening to and summarizing conversations about announcements of university campus or professorial policies.
Developing skills for reading about, listening to a lecture extract then summarizing aspects of an academic topic. Official Guide explanatory text pp175-179.

第6回

Integrated reading-listening-speaking Q3, session 2

Further development of skills for reading about, listening to a lecture extract then summarizing aspects of an academic topic. Official Guide p260, pp315-317 and other practice materials.

第7回

Review and final test

All of the listening and speaking skills developed through the above materials and exercises.

準備学修(事前学修・復習)等についての指示

学修効果を上げるため,教科書や配布資料等の該当箇所を参照し,「毎授業」授業内容に関する予習と復習(課題含む)をそれぞれ概ね100分を目安に行うこと。

教科書

-

参考書、講義資料等

Some materials drawn from The Official Guide to the TOEFL Test with DVD-ROM, Fifth Edition
Educational Testing Service.
Other supplementary handouts or materials shown online.

成績評価の方法及び基準

class participation 40%
2 short quizzes 20%
final test 40%

関連する科目

  • LAE.E152 : TOEFL対策セミナー(リスニング&スピーキング)第二

履修の条件・注意事項

None

その他

本科目は「TOEFL対策セミナー(リスニング&スピーキング)第二 」 と共に履修することが望ましい。
この授業の履修を計画している学生は必ず初回の授業に出席すること。