トップページへ

2021年度 学院等開講科目 教養科目群 英語科目

英語スピーキング演習GI 1

開講元
英語科目
担当教員
NARUM PAUL
授業形態
演習
メディア利用科目
-
曜日・時限
(講義室)
集中講義等
クラス
1
科目コード
LAE.E181
単位数
020
開講時期
2021年度
開講クォーター
2Q
シラバス更新日
2025年7月10日
使用言語
英語

シラバス

授業の目的(ねらい)、概要

  すべての「英語スピーキング演習」の科目は、その名のとおり、学生の話す力を伸ばすことを目標としている。発表以外の場においては、効果的に話すためには効果的に聞くことも必要となることから、これらの科目の授業や宿題においては、互いに話し合う練習やきちんと聞く練習を行う。「英語スピーキング演習GI」は夏休み中に集中講義として行われる。
  この授業は海外留学するのに必要な英語口頭表現力、特にディスカッションやプレゼンテーションの力を学生に身につけさせることを目標とする。 

到達目標

この授業を履修することにより、学生は自分の選んだトピックについて討論したり発表をしたりすることができるようになり、留学の準備をすることができる。

実務経験のある教員等による授業科目等

実務経験と講義内容との関連 (又は実践的教育内容)

Almost four decades of experience doing translation (J to E) and editing, dealing with a broad variety of topics. Almost three decades of experience teaching university courses, not only in English but also in Japanese. Fields of interest include media, translation, history, and cross-cultural relations. Travel experience to 155 countries and 74 territories.

キーワード

話すこと、聞くこと、討論、発表、留学

学生が身につける力

  • 専門力
  • 教養力
  • コミュニケーション力
  • 展開力 (探究力又は設定力)
  • 展開力 (実践力又は解決力)

授業の進め方

This week-long intensive course is geared to those students wishing to improve their English oral expression skills, particularly discussion, debate and presentation, through a comparative look at different countries around the world. The main subjects to be dealt with shall include world travel, comparative culture, education, health, welfare, and science and technology. The pair presentation will focus on a travelogue to a certain country, while the individual presentation will be about criteria for what can be considered the "best country." Critical thinking strategies will be emphasized as students become more effective speakers, with timely feedback given.

授業計画・課題

授業計画 課題
第1回 Day 1a 19-Aug Course introduction, self-introductions, selection of topics English oral expression skills, pair and individual presentations, critical thinking strategies
第2回 Day 1b 19-Aug Strategies for pair and personal presentations English oral expression skills, pair and individual presentations, critical thinking strategies
第3回 Day 1c 19-Aug Theme A (Example: Travel) English oral expression skills, pair and individual presentations, critical thinking strategies
第4回 Day 2a 20-Aug Discussion and debate English oral expression skills, pair and individual presentations, critical thinking strategies
第5回 Day 2b 20-Aug Theme B (Example: Education, Health and Welfare) English oral expression skills, pair and individual presentations, critical thinking strategies
第6回 Day 3a 23-Aug Discussion and debate English oral expression skills, pair and individual presentations, critical thinking strategies)
第7回 Day 3b 23-Aug Pair Presentations (Travelogue) - Warm-up and practice English oral expression skills, pair and individual presentations, critical thinking strategies
第8回 Day 3c 23-Aug Pair Presentations (Travelogue) - Final version, feedback and assessment English oral expression skills, pair and individual presentations, critical thinking strategies
第9回 Day 4a 24-Aug Theme C (Example: Science and Technology) English oral expression skills, pair and individual presentations, critical thinking strategies
第10回 Day 4b 24-Aug Discussion and debate English oral expression skills, pair and individual presentations, critical thinking strategies
第11回 Day 4c 24-Aug Preparation time for final presentation (discussion and feedback) English oral expression skills, pair and individual presentations, critical thinking strategies
第12回 Day 5a 25-Aug Final Presentations (Best Country) - individual English oral expression skills, pair and individual presentations, critical thinking strategies
第13回 Day 5b 25-Aug Final Presentations (Best Country) - individual English oral expression skills, pair and individual presentations, critical thinking strategies
第14回 Day 5c 25-Aug Student evaluation and feedback, personal interviews, course wrap-up English oral expression skills, pair and individual presentations, critical thinking strategies

準備学修(事前学修・復習)等についての指示

This five-day intensive course is designed for students looking for a forum that will allow them to speak English on a wide array of topics. It will be student-centered and (very) active participation will be expected. The general daily format is discussion/debate with presentations at the end of the day. Aside from general fluency, other areas that will be addressed include critical thinking skills, presentation skills, listening skills, and vocabulary building.

教科書

All materials to be distributed in class

参考書、講義資料等

All materials to be distributed in class.

成績評価の方法及び基準

50% Attendance and Class Participation
20% Pair Presentation
30% Individual Presentation

関連する科目

  • LAE.E131 : 英語スピーキング演習第一
  • LAE.E132 : 英語スピーキング演習第二
  • LAE.E133 : 英語スピーキング演習第三
  • LAE.E134 : 英語スピーキング演習第四

履修の条件・注意事項

特になし

その他

-