トップページへ

2023年度 学院等開講科目 教養科目群 英語科目

英語スピーキング演習GI 2

開講元
英語科目
担当教員
NARUM PAUL
授業形態
演習 (対面型)
メディア利用科目
-
曜日・時限
(講義室)
集中講義等
クラス
2
科目コード
LAE.E181
単位数
020
開講時期
2023年度
開講クォーター
2Q
シラバス更新日
2025年7月8日
使用言語
英語

シラバス

授業の目的(ねらい)、概要

  すべての「英語スピーキング演習」の科目は、その名のとおり、学生の話す力を伸ばすことを目標としている。発表以外の場においては、効果的に話すためには効果的に聞くことも必要となることから、これらの科目の授業や宿題においては、互いに話し合う練習やきちんと聞く練習を行う。「英語スピーキング演習GI」は夏休み中に集中講義として行われる。
  この授業は海外留学するのに必要な英語口頭表現力、特にディスカッションやプレゼンテーションの力を学生に身につけさせることを目標とする。 

到達目標

この授業を履修することにより、学生は自分の選んだトピックについて討論したり発表をしたりすることができるようになり、留学の準備をすることができる。

実務経験のある教員等による授業科目等

実務経験と講義内容との関連 (又は実践的教育内容)

Experience since 1983 translating documents from Japanese into English, specializing in business, governmental, economic, scientific, historical, cultural and literary topics, among others. Experience since 1985 editing and fact-checking articles for a weekly newsmagazine published in Japanese. Experience since 1994 teaching English and related subjects at Japanese universities in the Tokyo-Yokohama area, with special concentrations on culture, history, media and translation. Travel experience to 155 countries and 74 dependent territories.

キーワード

話すこと、聞くこと、討論、発表、留学

学生が身につける力

  • 専門力
  • 教養力
  • コミュニケーション力
  • 展開力 (探究力又は設定力)
  • 展開力 (実践力又は解決力)

授業の進め方

This week-long intensive course is geared to those students wishing to improve their English oral expression skills, particularly discussion, debate, and presentation, through a comparative look at different countries around the world. The main subjects to be dealt with shall include world travel, comparative culture, education, health, welfare, and science and technology. The pair presentation will focus on a travelogue to a certain country, while the individual presentation will be about criteria for what can be considered the "best country." Critical thinking strategies will be emphasized as students become more effective speakers, with timely feedback given.

授業計画・課題

授業計画 課題
第1回 Course introduction, self-introductions, selection of topics Prepare for self-introductions
第2回 Strategies for pair and personal presentations Research different techniques for more effective presentations
第3回 Theme A (Example: Travel) Research discussion topic online, listen to lecture, ask instructor questions
第4回 Discussion and debate Engage actively in discussions, be able to see various sides of an issue, give feedback and advice to others
第5回 Theme B (Example: Education, Health, and Welfare) Research discussion topic online, listen to lecture, ask instructor questions
第6回 Discussion and debate Engage actively in discussions, be able to see various sides of an issue, give feedback and advice to others
第7回 Pair Presentations (Travelogue) - Warm-up and practice Work with partner in polishing the presentation
第8回 Pair Presentations (Travelogue) - Final version, feedback, and assessment Give presentation, actively listen to others'
第9回 Theme C (Example: Science and Technology) Research discussion topic online, listen to lecture, ask instructor questions
第10回 Discussion and debate Engage actively in discussions, be able to see various sides of an issue, give feedback and advice to others
第11回 Preparation time for final presentation (discussion and feedback) Work on presentation, get feedback from other students
第12回 Final Presentations (Best Country) – individual Give presentation, actively listen to others'
第13回 Final Presentations (Best Country) – individual Give presentation, actively listen to others'
第14回 Student evaluation and feedback, personal interviews, course wrap-up Give presentation, actively listen to others'

準備学修(事前学修・復習)等についての指示

This five-day intensive course is designed for students looking for a forum that will allow them to speak English on a wide array of topics. It will be student-centered and (very) active participation will be expected. The general daily format is discussion/debate with presentations at the end of the day. Aside from general fluency, other areas that will be addressed include critical thinking skills, presentation skills, listening skills, and vocabulary building.

教科書

All materials to be distributed online during class.

参考書、講義資料等

All materials to be distributed online during class.

成績評価の方法及び基準

50% Attendance and Class Participation, 20% Pair Presentation, 30% Individual Presentation

関連する科目

  • LAE.E131 : 英語スピーキング演習第一
  • LAE.E132 : 英語スピーキング演習第二
  • LAE.E133 : 英語スピーキング演習第三
  • LAE.E134 : 英語スピーキング演習第四

履修の条件・注意事項

特になし

その他

-